Undang-undang Untuk Haiwan Kesayangan Di Malaysia yang mungkin anda tidak tahu

Zoe
December 15, 2023
Undang-Undang Haiwan Kesayangan
pet insurance

PAWer Insurance

Pet Insurance Without Paying Vet Bills Up-Front Signup in minutes. Protect your pets with us for accidents & illness.

Get Quotation
Baru-baru ini, Malaysia telah meluluskan Akta Kebajikan Haiwan yang baharu, yang dijangka akan memberikan impak positif kepada kehidupan haiwan di negara kita.

Akta Kebajikan Haiwan ini akan mula berkuat kuasa pada 18 Julai 2017, menandakan satu kemajuan penting dalam bidang kebajikan haiwan di Malaysia. Beberapa kumpulan kebajikan haiwan menyambut baik Akta baru ini dan berharap agar Malaysia menjadi tempat yang lebih baik untuk haiwan yang mereka jaga.

Apa yang istimewa mengenai Akta ini? Mari kita lihat lima perubahan utama yang perlu diketahui oleh pemilik haiwan, peniaga berkaitan haiwan, dan rakyat Malaysia secara amnya.

Sistem Lesen Baharu untuk Perniagaan Berkaitan Haiwan:

Di bawah Akta ini, semua individu dan perniagaan yang berurusan dengan haiwan perlu memohon lesen daripada Lembaga Kebajikan Haiwan. Ini termasuk peniaga seperti hotel haiwan, kedai haiwan, tempat penampungan haiwan, dan sebagainya. Lesen akan diberikan tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh Lembaga, dan tidak memilikinya boleh mengakibatkan denda RM15,000 hingga RM75,000.

Tanggungjawab Baharu untuk Pemilik Haiwan dan Pemegang Lesen:

Pemilik haiwan dan pemegang lesen kini mempunyai tanggungjawab baru di bawah Seksyen 24 Akta Kebajikan Haiwan. Mereka perlu memastikan keperluan asas haiwan seperti persekitaran yang sesuai, diet yang baik, dan perlindungan dari kesakitan dan penyakit dipenuhi. Pelanggaran boleh menyebabkan haiwan diambil, dan pemilik mungkin dihalang daripada memelihara haiwan selama setahun.

Pengawalan Tegas ke Atas Ujian Haiwan:

Ujian haiwan kini diawasi dengan lebih ketat. Semua penyelidikan, ujian, dan pengajaran menggunakan haiwan perlu mendapatkan lesen atau dilakukan oleh sekolah atau universiti. Haiwan tersebut juga harus dijaga dengan baik, dan jika kesakitan tidak dapat dielakkan, ia harus dikurangkan sebanyak mungkin. Pelanggaran boleh mengakibatkan denda RM20,000 hingga RM100,000 dan/atau penjara selama 3 tahun.

Pegawai Tidak Memerlukan Waran untuk Menyiasat Kesalahan:

Di bawah Seksyen 40 Akta baru ini, pegawai kebajikan haiwan boleh menyiasat dan menggeledah premis tanpa waran untuk mengumpul bukti kesalahan terhadap haiwan. Mereka diberi kad kuasa, dan anda berhak meminta untuk melihat kad tersebut sebelum membenarkan penyiasatan. Ini bermakna, sebagai pemilik haiwan peliharaan anda perlulah memastikan klinik vet & perniagaan pet shop memiliki lesen untuk mengelak sebarang konflik di masa hadapan.

Hukuman Lebih Berat untuk Keganasan Terhadap Haiwan:

Pengertian "kekejaman terhadap haiwan" diperluaskan dalam undang-undang Malaysia, dengan hukuman denda antara RM20,000 hingga RM100,000 dan/atau penjara selama 3 tahun. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian bagi amalan pengurusan veterinar yang diterima, kawalan hama atau penyakit, dan memberi makan haiwan lain mengikut tabiat pemakanan semulajadi.

Dengan peningkatan denda hingga RM100,000, Akta Kebajikan Haiwan ini menunjukkan komitmen yang lebih besar dalam menangani penyalahgunaan haiwan di Malaysia. Kita sebagai masyarakat perlu terus bertanggungjawab dan berusaha untuk menjaga kebajikan haiwan di sekeliling kita.  Kerjasama kita semua diperlukan untuk memastikan pelaksanaannya berjaya.

sumber

PetotumBIZPet Apps

Be Part Of Petotum Family

We’re here to connect petcare services & pet parents together in a unified ecosystem filled with love.

Download Petotum App