Kenali Punca Penyakit Batu Karang Kucing & Cara Mencegahnya

Zoe
March 10, 2023
batu karang kucing
pet insurance

PAWer Insurance

Pet Insurance Without Paying Vet Bills Up-Front Signup in minutes. Protect your pets with us for accidents & illness.

Get Quotation
Batu pundi kencing pada kucing adalah hasil daripada pengumpulan mineral dan garam daripada air kencing yang membentuk kristal.

Ini boleh berlaku apabila diet mereka tidak seimbang. Jika kucing anda telah didiagnosis dengan batu karang atau batu pundi kencing, anda harus berunding dengan doktor haiwan anda tentang pilihan rawatan untuk haiwan kesayangan anda.

batu karang kucing

Apakah Gejala Batu Karang dan Batu Pundi kencing pada Kucing?

Batu dalam pundi kencing adalah masalah biasa bagi kucing. Gejala batu dalam pundi kencing boleh berbeza-beza bergantung pada jenis dan saiz batu.

Tanda-tanda batu kecil:

- Meningkatkan kekerapan membuang air kecil

- Air kencing mungkin berdarah atau mempunyai darah beku

- Kencing yang menyakitkan, meneran, atau menangis semasa membuang air kecil

- Kerap menjilat kemaluan atau perut

- Postur yang tidak normal ketika membuang air kecil

- Bertambah dahaga

- Kelesuan, kemurungan, penurunan berat badan, selera makan berkurangan

Tanda-tanda batu besar:

- Sukar membuang air kecil atau sukar mula membuang air kecil (straining) - Buang air kecil di luar kotak sampah; mencangkung bukannya berdiri untuk membuang air kecil; kemalangan yang kerap tanpa sebab lain dinyatakan - Darah

batu karang kucing

Bagaimana untuk Mengelakkan Batu Karang daripada Berlaku?

1. JANTINA

Okay untuk pengetahuan semua, penyakit ni kerap berlaku pada kucing jantan. Ianya disebabkan saluran kencingnya lebih panjang dan sempit berbanding kucing betina. namun boleh juga terjadi kepada kucing betina tetapi kesnya jarang berlaku.

2. OBESITI

Kenapa obesiti/terlalu gemuk punca FLUTD? Bila kucing obesiti, mereka akan menjadi malas untuk kencing dan suka tahan kencing. Malah, mereka akan tidur selepas makan & kurang minum air kerana kurang aktif.

3. PEMAKANAN

Pemakanan adalah punca utama penyakit batu karang. Jadi makanan kucing yang berwarna-warni yang diberi mempunyai kandungan garam yang tinggi & boleh menyebabkan pembentukan batu karang.  Anda dinasihatkan untuk membeli makanan kucing yang mengandungi unsur garam yang rendah.

4. Tekanan

Kucing juga boleh mengalami tekanan terutama apabila  tak dapat mengawan, berkongsi litter box, litter box dan minuman kotor.

5. PENGAMBILAN AIR

FLUTD juga akan terjadi sekiranya kucing anda kurang pengambilan air. Apabila kucing kurang minum, air kencing akan menjadi lebih pekat & boleh menyebabkan batu karang terbentuk dalam pundi kencing.

Kesimpulannya, anda boleh mengelakkan kucing anda dari terkena penyakit ini dengan pemilihan pemakanan yang betul dan juga menydiakan persekitan yang sihat untuk mereka. Jadi, anda boleh mengurangkan bil vet anda di masa hadapan. Cegah sebelum ianya terjadi.

sumber: ivetpetcare

PetotumBIZPet Apps

Be Part Of Petotum Family

We’re here to connect petcare services & pet parents together in a unified ecosystem filled with love.

Download Petotum App